måndag 31 maj 2010

Fullmåne....svårt att sova.


Vilken fullmåne det var i natt....somnade och vaknade efter 1 timme....kunde inte somna om och magen började värka....blev väl för mycket kaffe igår.

Var tvungen att gå upp och äta .......
passade då på att ta detta foto.

Somnade om så småningom men jag har problem med sömnen.....sover aldrig en hel natt utan att vakna.
Jag får vara glad om jag sover 3-4 timmar på raken utan att vakna.

Huvud och kropp har värkt hela dagen.....känns som om jag sprungit maraton....inte för att jag har gjort det någon gång men kan tänka mig hur slut man måste vara då....:).

Har i alla fall fått ner några tagetesar i jorden....det har varit fint väder....solen har skinit hela dagen....brukar passa på att vara ute då....även om jag inte gör så mycket så mår jag lite bättre av att vara ute.

Sommargrannen är här igen så det blir då inte ensamt.....och rolig är hon också....så man får sig ett gott skratt då och då......:).

Kramizar....ikväll ska jag lägga mig tidigt...lösa lite sudoku ....och bara slappna av.


söndag 30 maj 2010

Smörgåstårtan.....


God som alltid...:)
En trevlig dag som alltid när barnen kommer.

Lotta Gröning skriver.....om sjuka Eva Österberg.


http://www.expressen.se/kronikorer/lottagroning/1.2005655/lotta-groning-eva-ar-inte-ensam-forsakringskassan-styrs-av-misstro#comments

http://www.expressen.se/Nyheter/1.2005654/sjuka-eva-osterberg-blir-helt-utan-stod#comments

Är det så här vi ska ha det ?
Jag håller med Lotta Gröning om att det är ett fängelse, i två bemärkelser vill jag tillägga.
Ett är sjukdomen i sig och sen samhällets syn .
Jag måste säga att regeringen varit duktig på att förvrida synen på oss sjuka.
Men om vi vänder på hela saken.....varför vill våra politiker att vi sjuka ska jagas på detta sätt.....och svältas ut....som Fredrik Reinfeldt uttryckte det i sin bok det sovande folket...."nätt och jämt svältgränsen ska dom leva på".

Vad tjänar de styrande på det?
Jo en något finare förpackad "slavkontrakt" !
De som är för sjuka för att arbeta egentligen.... kan den som vill vara barmhärtig och tillåta att den sjuke gör det den kan och orkar i dennes företag eller förening eller församling få 225kr/dag i ersättning.
Snyggt räknat 5000kr/månad/ person.
Den sjuke får sin a-kassa och har den sjuke ingen a-kassa så får den sjuke 223kr/dag. -skatt.
Dagens slavkontrakt !!!!!!

Vi är där nu.....alla är vi där...även de som är friska idag!
Och jag undrar.....när ska folk börja reagera....eller sover ni som Fredrik skrev ?
Vakna....det är dax att öppna ögonen nu....imorgon kan det vara du !
Det blåser kalla vindar i dagens sverige..... fastän solen skiner då och då.


Kroniskt trötthetssyndrom....


Jaha då har det varit två dagar av helt döläge.......i fredags var det viloläge hela dagen och i går vaknade jag och kände mig som om jag legat i influensa med hög feber en vecka.....och att det var första dagen feberfri.....men inte pigg.
Så dagen i går blev som den blev den med....och idag är det mors dag.....tur att jag beställde smörgåstårta av äldsta dottern.....hon gör jättegoda smörgåstårtor.....:) lite reklam.

Nu blir det att dra runt dammsugaren lite.....vilket är nödvändigt......det är länge sedan och det skulle jag ha gjort igår men kraften räckte inte då.....ni som har denna förbannade sjukdom vet hur det är.....hur jobbigt allt känns....hur man får dela upp alla göromål och strunta i många saker.

Min man tänker nog många.....ska bara då tala om att han jobbar för fult på växthuset...idag....vilket är viktigt att det blir klart snart så mina tomatplantor får flytta ut dit.....just nu har de invaderat köksgolvet....och lite här och var i huset.
Jag satt alldeles för många frön och räknade inte med att de skulle gro så bra.
Jag har gett bort plantor också till alla som vill ha...


Jag funderar ofta på hur man ska kunna få den friska befolkningen att förstå hur det är att må så här.

Det kanske inte går heller hos alla.....nu är det väl så att alla har inte den empatiska förmågan ...tyvärr.

Men till dom som inte vill förstå...säger jag....nästa gång du har en riktig influensa med hög feber....hur skulle det kännas att gå till jobbet då ?
Hur skulle det kännas om någon sa till dig då.....jamen du måste väl prova om det går ....annars kan du inte veta.

Tror nog att de flesta förstår hur dumt det låter.....men så har vi det.....vi som inte får förståelse av samhället.....

Jag är glad att jag har en familj och flera fina vänner som förstår hur jag har det....kram på er och om jag orkar och kommer ihåg ska jag lägga ut min dotters goda smörgåstårta sen idag....:)

torsdag 27 maj 2010

Utförsäkrade söker sig till sjukförsäkringen igen,


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3730227
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3730633

– För den absoluta merparten av personerna tror jag att det är positivt att man får en möjlighet till återgång i arbete, säger Henrietta Stein är chef på arbetsförmedlingen.

– Det arbetsförmedlarna som möter de här personerna säger är att de här personerna inte vill något hellre än att komma ut på arbetsmarknaden. Arbetslivsintroduktionen ger dem en möjlighet att successivt pröva sina vingar på arbetsmarknaden igen.

Det vore mer humant om vi som är för sjuka slapp denna utrotnings kedja.Vad som serveras i all propaganda från den sjuka kassan och regeringen är inte alls sant.

www.myter.tk

Jag blir lite fundersam när det står att Henrietta Stein TROR att det är positivt för merparten att få en möjlighet till återgång till arbete.
Vad grundar hon det på?
Kan vi människor inte tänka själva ?
Är vi mentalt handikappade så vi inte förstår att vi ska söka arbete om vi orkar ?
Varför säger hon merparten ?
Jo naturligtvis för att få mer kraft bakom sina påhittade ord.
Sen låter det jättefint med " möjligheten till återgång i arbete ".....och vad betyder det ?
Jo för merparten betyder det arbetssökande och praktik på olika ställen, och så finns det fint förpackade "slavkontraktet" jug fas 3, för dom som ingen vill ha till arbetskraft.
Men som duger som gratis arbetare och som grädde på moset så får den företagare som vill ha arbete utfört gratis även betalt för detta.

De som arbetsförmedlarna möter som inget hellre vill än ut på arbetsmarknaden igen....jag undrar då igen om nu dessa är så friska så de vill arbeta...varför har dom inte skrivit in sig på arbetsförmedlingen tidigare?
Sanningen är nog hellre att de känner att de inte har något val för att få några kronor....annars blir de utan sjukersättning.
Vore det inte bättre om de tog reda på hur många som mår sämre av detta....redovisa de rätta siffrorna....tala om hur många som verkligen är för sjuka...tala om hur många som pressar sig till det yttersta.....tala om hur många som gett upp och kör på tills de blir sjukare.

När Försäkringskassan kollade i går hade 5000 av de 13 000 ansökt om att få bli sjukskrivna igen. Ingen uppgift fanns hur många som sökt sjukersättning, eller förtidspension som det hette förr. Men försäkringsdirektör Svante Borg tycker ändå att de nya reglerna för sjukförsäkringen fungerar väl.

Hur tänker man som Svante Borg ?
Fungerar väl ?
Sen återstår om dessa 5000 får bli sjukskrivna igen....och om de får sjukpenning.
Varför inte tala om hur många av dessa som inte har någon sgi ?
De får ingen sjukpenning.

Det är en urvaskning som sker mitt framför ögonen på oss....samtidigt silar de mygg och sväljer elefanter.


tisdag 25 maj 2010

Denna kommentar måste vara skrivet av en människa som inte förstått vad sjukdom är och gör med människan.


De som hamnar utanför systemet är ju alltid välkomna i jobb och utvecklingsgarantin. I fas 3 jug är det lättare att få praktik med
aktivitetsstöd då fördelningen av bidraget mellan praktikanten och oss
arbetsgivare är mera rätt fördelat. Det finns t ex gott om städjobb för
utförsäkrade som tydligen klarar utmärkt annars att jaga runt på nätet
för demonstrationer osv. Så inga utförsäkrade ska vara rädda för brist
på sysselsättning och inkomst.

http://processjuridik.wordpress.com/2010/05/02/jurist/


Denna människa har tydligen inte förstått vad det vill säga att vara sjuk.
Annars skulle hon inte skriva denna kommentar.
Ett påhopp på oss sjuka, det är vad det är.
Fördelningen av bidraget ? Vilket bidrag ? Det är en försäkring !
Gott om städjobb ? Jovisst men nu är det så att städjobb är fysiskt ansträngande i vanliga fall . Hur ska man då som sjuk orka städa ?
Blir så ledsen och arg att vissa kan skriva sånt här, en människa som tydligen är helt utan erfarenhet av vad sjukdom är.
Men det är ju klart att hon som arbetsgivare vill ha gratis arbetskraft och få betalt för att ta emot en sjuk som ska förslagsvis städa åt henne.
Den arbetsgivare som tar emot en person som befinner sig i jug fas 3 får per person
225kr / dag.
Detta måste vara en väldigt fin ekvation för en arbetsgivare, både få betalt och få ett arbete utfört.
225krx20 dagar=4500kr
Alltså kan en arbetsgivare ha 10 st som städar och gör andra enkla jobb och samtidigt få drygt 45 000kr / månad från samhället i BIDRAG !

http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.6f45836f12535ed736a80004860/regl_brev2010.pdf
5. Anslagsbeloppet får användas för ekonomiskt stöd till anordnare
av sysselsättning inom jobb- och utvecklingsgarantins tredje fas. Stödet
får lämnas med 225 kronor per anvisningsdag och deltagare under den
period sysselsättningen pågår.

Hennes kommentar om att jaga runt på nätet efter demonstrationer är så dum, så den orkar jag inte ens kommentera!
Den friske som inte förstått vad som händer i sverige idag vid sjukdom kommer att förstå när denne blir sjuk varför vissa sjuka söker desperat efter hjälp på något sätt på nätet.

måndag 24 maj 2010

Försäkringskassans statisitk förvrängs så att det visar att regringens politik gett resultat.


http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/slussa/pressrelease/view/foersaekringskassan-foervraenger-systematiskt-statistik-foer-att-bevisa-att-regeringens-politik-ger-resultat-413308

Konstigt att inte den sjuka kassan redovisar hur många som blivit friska av arbetsrehabiliteringen.

Däremot visar utredningen att så gott som samtliga har hindrats från att få den vård och medicinska rehabilitering de behöver pga att de istället har skickats till arbetsförmedlingen.

Är inte detta konstigt att en regering hindrar sitt folk att få den behandling man behöver för sin sjukdom.
Det är många frågetecken i sjukförsäkringen !

Jag förstår att de som är friska och aldrig varit riktigt sjuka inte tror på att läget är allvarligt.
Men det är mycket allvarligt, vi får inte blunda för faktum att regeringen och sjuka kassan manipulerar oss, med fel statistik och ordvrängeri .

lördag 22 maj 2010

Myter och felaktig statisitk bakom nya sjukregler.


• Regeringen har grovt felbedömt
vårdbehovet hos de långtidssjukskrivna.
• De flesta utförsäkrade är fortfarande
sjuka.
• De behöver vård i första hand.
http://www.mah.se/upload/CTA/Bj%C3%B6rn/%C3%96P%201.pdf?epslanguage=sv

Till sist kommer sanningen att segra....att myndighetspersoner kan göra på detta sätt är otroligt.
Att våra folkvalda gör detta mot sitt folk...vad ska man kalla det ? Jag vill kalla det sadistiskt .
En rad politiska beslut raserade hela sjukförsäkringen .
De leker med våra liv.
Det är inte seriöst av den svenska regeringen att utsätta oss sjuka för detta .

Läs mitt inlägg 16 maj.....om kultursjukdomar.....det passar ju väldigt bra att nonchalera vissa diagnoser på detta sätt.....likaså om att diagnoser kommer och går.
Pusselbitarna faller på plats en efter en.


fredag 21 maj 2010

Vi måste få slut på 140 kacklet....


http://blogg.svd.se/faktakollen?ID=19167#articlecomments

Påstående: Socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson (M) har vid flera tillfällen uppgett att det "under socialdemokraterna förtidspensionerades 140 personer per dag". Bland annat återfinns uppgiften i en debattartikel på webbplatsen Newsmill. ”Alternativet är en återgång till den situation som rådde tidigare där 140 personer förtidspensionerades varje dag och tusentals människor lämnades i långa sjukskrivningar utan vare sig stöd eller hjälp till rehabilitering", skriver hon.
När ska vi sjuka få hjälp att bli friska ?
När ska vi få detta stöd och denna hjälp ?
Att vi ska skriva på ett slavkontrakt det vet vi....och att den som tar emot en sjuk eller arbetslös får 225kr/dag.
Ska detta kallas för stöd och hjälp ?

Sluta snacka skit om stöd och hjälp och skippa mantrat 140 om dagen och sätt igång och skapa jobb åt friska.
Låt sjuka få läka ihop och sedan när den sjuke kan komma tillbaka så ska denna hjälp finnas.
Att tro att hela svenska folket är så dumma i huvudet att de inte förstår att det är hjärntvätt de håller på med, är bra dumt !
KD ska väl vara ett parti som borde vara mer människovänligt än något annat parti....detta borde Göran Hägglund tänka på....han gillar verkligen att säga detta mantra.....
Husmark-Pehrsson kan säkert rabbla detta mantra i sömnen....liksom hjälp och stöd.
Att sedan försäkringskassan levererar falska siffror är så man baxnar.
Hur kan man visa falska siffror ?
Det är inga 140 om dagen som har lämnats i utanförskap .
Nej vi måste få slut på detta kackel....vi måste ge alliansen hjälp och stöd att avgå.


http://di.se/Artiklar/2010/5/20/207302/Heta-stolen-Mona-Sahlin/

Är inte höga ersättningsnivåer i A-kassa och långtidssjukskrivningar
ett simpelt (men smart) sätt att köpa många röster, där ett betydligt mindre antal rika röster får betala? /Mats
Nej. Det är inte värdigt att tränga ut svårt sjuka människor – cancersjuka – ur sjukförsäkringen, och samtidigt sänka skatten mest för dem som tjänar bäst. Vi står upp för de som blir sjuka – och tycker att de som tjänar bäst kan bidra lite mer. För ett modernt samhälle är det viktigt att ha fungerande omställningsförsäkringar. Det bidrar till att människor smidigt kan gå från ett jobb till ett annat. Då utvecklas Sverige. När våra gemensamma försäkringar urholkas klamrar sig människor fast vid de gamla jobben. Då stagnerar utvecklingen.

Jag håller med att det inte är värdigt att tränga ut svårt sjuka människor ur sjukförsäkringen och sänka skatterna för de som tjänar mest.
Men vad menar Mona med svårt sjuka ? Är det att vara cancer sjuk ? Alla andra som har kroniska sjukdomar men som inte är dödliga, är inte dom svårt sjuka ?

I hur stor utsträckning kommer ni att återställa sjukförsäringsreglerna om ni kommer till makten? Tänker då i första hand på de utförsäkrade. Om de kommer att "återförsäkras"?
Ja. De som utförsäkrats av regeringen och inte kommit vidare ska återförsäkras. Den borgerliga regeringen har trängt ut svårt sjuka människor – cancersjuka – ur sjukförsäkringen. Vi har fått tiotusentals försäkringslösa i Sverige – och många tvingas nu till socialkontoren. Samtidigt har man sänkt skatten mest för dem som har det bäst. Nu vill man fortsätta på den inslagna vägen i ytterligare fyra år. Det är det borgerliga beskedet. Det håller inte. Det har skapat färre jobb och fler socialbidragstagare. Och det återspeglar en människosyn som jag tror att en majoritet av svenska folket vägrar att ställa upp på.

Betyder det att alla ska återförsäkras som har kastats ut av denna regering ?

Jag hoppas verkligen att det blir en annan regering i höst.....nu är inte det vänstra blocket perfekt...men mycket humanare än det högra....

Ibland undrar jag hur det har kunnat bli så här när det gäller de sjuka....beror det på att det finns dom som verkligen har fuskat....som inte är sjuka utan arbetsskygga? Eller är det även lite avundsjuka i det hela ?
Eller kan det vara så att vårat samhälle börjar bli så hårt att leva i att vissa människor inte klarar det och av det får psykiska besvär , för att de känner att de inte klarar av dagens samhälle ?
De mår helt enkelt dåligt av alla krav .
Det finns nog inget svar som är det rätta utan det finns nog några här och där som faller in i beskrivningen ovan.
Synd bara att de som är lata och egentligen är friska har åsamkat detta misstroende i samhället.
Personligen tror jag inte att det är så många...vem vet...det kanske är bara en . :)


onsdag 19 maj 2010

Fredrik Reinfeldt har räknat och vänt på kronor.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7148052.ab
Om nu det är så att våran stadsminister har haft dålig ekonomi en gång i tiden....borde inte han då förstå hur svårt detta är när man som sjuk inte har pengar att överleva på. Det är väl en sak när man är frisk....då går det att söka vilket jobb som helst (nästan).....en frisk människa har ork....inte en sjuk.

Han säger att han vill satsa på dom som inte gått klart skolan.....men förklara då Fredrik varför komvux platserna minskat.

De behöver starkt coachningstöd. Säger våran stadsminister......jojo det låter ju bra, men vart finns jobben ? Ska alla bli coacher ?

Han öppnar också för en översyn av ersättningsbeloppen för sjuk- och arbetslöshetsersättningarna.

– Vi ska se över bland annat de tak i ersättningssystemen som finns, men några sådana enorma höjningar av beloppen som vänstern föreslår blir det inte… jag har i alla fall inga 16 eller 17 miljarder, säger Fredrik Reinfeldt.

JO nu i valtider går det bra att säga att man ska se över ersättningsbeloppen, men hur det blir med den saken .....det skulle jag tro glöms bort eller förklaras bort p.g.a. den ekonomiska situationen.

För varför har dom inte gjort det redan ?

Varför vänta till efter valet ?

Varför ser dom till att sjuka ska oroa sig för sin ekonomi ?

Statsministern avslutar också med att prata om Sveriges långtidssjukskrivna och konstaterar att ”en större del” av dem återvänder till arbetslivet.

– Vi har ersatt passivitet med att någonting faktiskt händer, säger statsministern till SVT.

När blev arbete botemedel mot sjukdomar ?

Som riktigt sjuk har man fullt upp med sin vardag !

En sjuk människa vill bli frisk inte arbeta och bli sämre.



tisdag 18 maj 2010

Ordlekar....och terapipromenader.


Läkarbesöket igår gick bra.....till och med min husläkare sa att regeringen bara leker med ord.

Hon skulle skriva till min fördel och förstod min situation.....så nu är det bara att få ihop resten av mina utlåtanden och intyg...sen blir det att vänta och se om jag ska få beviljad sjukersättning.

Får jag avslag så blir det att överklaga.

Men va trött jag var igår eftermiddag när jag kom hem.....det behövs så lite...
De som är friska har nog svårt att förstå att man blir så trött av ett läkarbesök...tog några blodprover.....åt sen lunch med en kompis (passade på när jag ändå var inne i byn :)...försöker pigga upp mig med sånt )....stannade och drack en kopp kaffe med en granne på hemvägen....jag åkte kl.10.30 och var hemma igen 14.00.....var då så trött så jag var tvungen att vila.....:) somnade som en stock och sov en dryg timme.
Men det vore bra om man blev pigg när man sovit...men så är det aldrig.

Var i alla fall duktig och gick en promenad på 20 minuter på kvällen....en annan granne släpade ut mig :)...nejdå hon frågade så snällt.....vi brukar ha våra terapi promenader då och då.

En till ordlek.... http://www.forsakringskassan.se/privatpers
Ordet "nya" har verkligen fastnat i regeringens och den sjuka kassans tänk.....kul...kul..
väntar förväntans fullt på nästa ordvrängeri.....

Men i höst säger vi HEJ DÅ till det "nya Arbetarpartiet .
http://kulturbloggen.com/?p=18943

http://www.mikaelwiehe.se/text_ta_det_tillbaka2.htm
Jag säger som Mikael Wiehe vi ska ta det tillbaka...









måndag 17 maj 2010

Telias mobila bredband !

Bedrövligt att inte telia kan leverera ett riktigt bredband där jag bor.
6 km utanför samhället och det går inte att få ett bredband som fungerar till 100%.
Just nu är mitt mobila bredband så slött ! Fy Telia !

söndag 16 maj 2010

Kultursjukdomar ?


http://www.regeringen.se/content/1/c6/13/49/30/cd6b42cc.pdf
Kolla in punkt 4.6 Diagnoser ur sjukförsäkringens perspektiv.

Väldigt intressant att man finner denna text på regeringens sidor.....
Minst samma vikt bör Socialstyrelsens beslutsstöd och riktlinjer ha när det gäller de s.k. kultursjukdomarna, t.ex. amalgamöver-känslighet, fibromyalgi, elallergi och kroniskt trötthetssyndrom. Diagnoser kommer och går. Besvärsbilderna visar ofta stora inbör-des likheter och betydande symtomatisk överlappning31, men mycket olika fysiska symtom kompletterar den allmänna symtom-bilden. Nedstämdhet i högre eller lägre grad hör ofta till bilden, liksom smärta, trötthet, kognitiva problem och ofta en stark önskan att få en biomedicinsk förklaring.
Vem vill inte veta varför man mår dåligt ?
Diagnoser kommer och går ? Och undra på när det inte är intressant att utreda längre än näsan räcker !
Undra på om man blir nedstämd när man aldrig blir bra, och ingen bot finns idag , och ingen vill erkänna att vi är sjuka.


Enigheten är däremot stor om att kultursjukdomarna represen-terar ett stort och viktigt hälso- och sjukvårdsproblem. De förekommer i alla länder, är vanliga, kostsamma, långvariga och riskerar att leda till invalidisering. De orsakar stort lidande för drabbade individer och riskerar tillkortakommanden i sjukvården med avgörande betydelse för patienternas fortsatta liv.
Jo de verkar ha problem med att avfärda oss drabbade.
Det finns dom som vill forska men får inga pengar till forskningen.
Ja och det blir naturligtvis billigare för regeringen om vi arbetar ihjäl oss!


När det gäller behandling börjar vissa belägg finnas för en ordning som bygger på sex olika steg. 1) uteslutning av biologiskt diagnoserbar sjukdom, 2) undersökning av om psykisk sjukdom, t.ex. egentlig depression, föreligger, 3) etablering av en samarbets-allians med patienten som bekräftar patientens lidanden, men samtidigt understryker behovet av att hitta en copingstrategi som minimerar sjukrollen, 4) komma överens om mål för att återskapa funktionsförmåga – försiktigt eskalerande fysisk träning är viktigt, 5) väl avvägd bekräftelse – patienten behöver inte bara förstå vad han eller hon inte lider av utan också vilka möjliga krafter som är i rörelse, 6)om inte tidigare punkter har hjälpt finns hygglig evidens för att kognitiv beteendeterapi kan lindra såväl kroppsliga symtom som generaliserat ångestsyndrom.
När kunde en psykolog bota virus ?
Träning ? Livsfarligt....har man ME så blir man sämre av träning...man har en viss kraft...när den är förbrukad då ligger man där igen.
Kognitiv beteendeterapi är bra för att man ska lära sig att acceptera !
Ångest får man av att det inte finns hjälp att få vid dessa sjukdomar och att det finns en ovilja att hjälpa och ingen acceptans hos de som bestämmer !


lördag 15 maj 2010

Strålande solsken hela dagen ..


Sommarvärme och strålande solsken....hela dagen.
Passade på att stoppa ner några fröer i
jorden idag.....
morot...gurka...sallad...spenat....dill och persilja.

Så nu är det bara att vänta på skörd.









fredag 14 maj 2010

Arbetsförmåga idag....och en vinst..



Vaknade halv 5 i morse, vaknade av att regnet sprutade ner på plåttaket.
Låg där och försökte somna om, klockan blev halv 6 och halv 7.

Satt på cd spelaren och lyssnade på avslappningsmusik, när jag nästan var tillbaka i drömmarnas land, så small det.

Tor och Oden började bråka.....det var bara att gå upp och dra ur alla kontakter.
Lika bra att gardera sig för åskan brukar gå rätt hårt här.

Åt frukost när det blixtrade och dundrade i närheten.

Klockan 11.00 var det dax för psykolog besök, är ju tvungen att gå där för att den sjuka kassan ska se att jag gör nått för mitt tillfrisknande.

Nu är det ju så att man kan inte bota ME med hjälp av psykolog.
Men hon är bra så nog kan jag gå dit och prata en stund då och då.
Fast frisk blir jag ju inte av det.

Har haft lite arbetsförmåga idag :). Planterade om några tomatplantor.
Sen skrapade jag fram 200 kr.....:).
Rätt ok dag faktiskt men nu är jag slut och sängen väntar.

Kram alla och njut av stunderna när ni mår bra :)








torsdag 13 maj 2010

13 maj 1976 ....


13 maj 1976 födde jag en prins....

Idag har det gått 34 år sedan den dagen.

Tiden går fort....alldeles för fort....

Den dagen är en speciell dag i mitt liv.

Han var så fin min lille prins (det är han idag också).

Grattis min son....vi kommer med presenter på eftermiddagen...och äter smörgåstårta.









onsdag 12 maj 2010

Lust och glädje.....


Glädjen finns inte vid horisonten,
om vi sänker blicken ska vi finna den på närmare håll.

Det är bättre att ta ut glädjen i förskott
än att inte glädja sig alls.

Gör saker-
inte av konvention utan för lustens
och glädjens skull.

Lust och glädje är tyngdlösa,
men kan sätta stora saker i rörelse.

Varje ålder har sina glädjeämnen.

tisdag 11 maj 2010

Varannan utförsäkrad arbetar...


http://di.se/Artiklar/2010/5/11/206632/Varannan-utforsakrad-arbetar/

Nu har Försäkringskassan undersökt vad som hände under de första månaderna. 2.000 personer anmälde sig aldrig hos arbetsförmedlingen och fick heller ingen permanent sjukpension.

Jag skulle vilja veta vad som hänt med de 2000 personerna ?
De första som vaskades ur skyddsnätet, fast det har ju vaskats ur många före dom, de som inte har fått sin sjukpenning rättvist bedömt.

Den där bron som vi sjuka skulle gå för att slippa vara utanför !
Husmarks bygge !
Jag kan inte låta bli att undra hur dessa 2000 lever idag ?
Rättare sagt, vad lever de på ?
Varför anmälde de sig aldrig hos arbetsförmedlingen ?
Jag vet en som skrev på nätet att han inte tänkte gå dit, han hade skrivit sitt testamente och visste vad han skulle göra.
Han skrev också att han aldrig med sina sjukdomar skulle klara av att arbeta igen.

Hur många av de 2000 har samma funderingar ?
Hur många fler ska få sina liv förstörda p.g.a. Husmarks brobygge?

Jag hoppas verkligen försäkringskassan följer upp vad som hänt de som aldrig gick till arbetsförmedlingen !
Då först kanske alla (även de som idag är friska) kommer att förstå hur dålig byggmästare Husmark är.

måndag 10 maj 2010

60 miljader euro.....till grekland....från sverige....


http://di.se/Artiklar/2010/5/10/206504/Enormt-EU-paket-ska-lugna-marknaden/

Ibland finns det pengar för sverige att dela ut.....att sverige kan komma att bistå grekland med 60 miljader euro fastän vi inte har denna valuta, tycker jag rimmar väldigt illa.

Vi svenskar som inte ens får vara sjuka !


http://di.se/Artiklar/2010/5/10/206571/Borg-Grovt-vanskotta-offentliga-finanser/

”Av ren självbevarelsedrift måste vi hjälpa till. Men det ska ske på ett sätt som inte riskerar skattebetalarnas pengar.”
Säger Anders Borg !
Vem ska då betala Anders ?

Men jag håller med Anders Borg om att Greklands finanser är dåligt skötta......vissa har fått mycket stora bitar av kakan och andra bara smulor.
Hoppas våra politiker tar lärdom av detta.

söndag 9 maj 2010

Vuxen prao på recept ?


http://www.sn.se/asikter/inlaggutifran/1.697323
Det handlar om anställda som redan vid sjukskrivningens början inser att för att må bra på sikt så är det dags att byta jobb. Efter att ha ­bitit ihop länge och gjort allt för att kunna fort­sätta, så går det till slut inte längre. Kroppen eller ­själen säger ifrån definitivt. Arbetsgivaren kan inte anpassa mer. Sjukskrivningen är ett faktum. Doktorn är tydlig med att det enda rätta är att byta jobb. Men mycket, mycket sällan finns ett annat lämpligt, ledigt jobb hos arbetsgivaren. Det är då som det blir knut på kedjan - tvärt emot det som var meningen.

Om det nu är jobbet som gjort en sjuk !
Jo visst kan det vara bra om läkaren har ställt rätt diagnos .
Jag tänker på alla som inte fått rätt diagnos....alla som får ta saken i egna händer och leta på nätet och i böcker för att få nån rätsida på eländet.

Kanske det är för lätt som läkare att ta till diagnosen "utmattningssyndrom" när man inte vet, vill eller har tid att forska vidare vilken diagnos patienten lider av.
För jag kan inte tänka mig att den som trivs med sitt arbete och får t.e.x. parkinson...blir friskare av nytt arbete.

Det har gått troll i hela denna sjuk debatt....precis som om det bara finns diagnosen utbränndhet.....nu är det inte så bara att vara utbrännd....det är inte som när Christina Husmark-Pehrsson hade sin släng av utbränndhet....hon blev frisk på 3 dagar. *L*

Jag tror att hela problemet med de sjuka skulle lösa sig mycket snabbare och på ett bättre sätt om läkaren vid första besöket tog patienten på allvar.
Lyssnar på patienten och öppnar sitt sinne och tänker längre än det denne fått lära sig under sin studie tid.

Framför allt borde alla läkare förstå att det finns somatiska sjukdomar som inte börjar i psyket...
men som p.g.a läkarinkompetens blir psykiskt nedbrytande.

fredag 7 maj 2010

Sjukupproret !


Sjukupproret !
--------------------
Titta gärna in hos:
http://socialamedborgargardet.ning.com
http://resurs.ning.com
http://myter.tk
http://protestera.org
http://www.facebook.com/group.php?gid=44466366103#!/group.php?gid=44466366103&ref=ts
http://www.facebook.com/group.php?gid=44466366103#!/group.php?gid=102493966453686&ref=ts
http://http://www.facebook.com/group.php?gid=44466366103#!/group.php?gid=232446996272&ref=ts

ALLA är välkomna ;)
Sjukupproret


Vi i sjukupproret kommer att skapa en demonstration för att visa vårt uppror mot hur alliansen behandlar oss sjuka, men vårt syfte är också
att de RödGröna inte ska tro att de kan fortsätta i alliansens spår.
Under sommaren 2010 nu ska vi tillsammans med andra organisationer skapa en
demonstration där vi sjuka och friska tillsammans ska kämpa för en
rättvis och trygg sjukförsäkring för ALLA.
Kom med i den här gruppen och kom med idéer för hur vi bäst ska föra ut vår sak till allmänheten, regeringen och media mm.
Vi måste alla förstå att det gäller alla svenskar !
Så nu gäller det....sjuk som frisk....kom med !
Du behövs !

Kusin vitamins katt pojkar..



Hälsade på hos min kusin för ett tag sedan.....här är hennes två katt pojkar.
Sällskapliga katter dessa två....Mio och Helmer.
De vill gärna ha närkontakt....dessa herrar.

Mio lilla gubben har fått en inflammation i ena ögat, så nu får matte ge honom ögondroppar.
När Mio har fått fångst.....stora feta sorkar står han utanför och jamar och pratar på sitt kattspråk tills matte kommer ut och tittar va duktig han varit.
Han är som en hund han också, som min Goz.

Helmer kelgrisen mår bra och hjälper också till att hålla gården musfri.
Han kryper gärna upp knäet och tittar med sina stora ögon på en....man känner sig väldigt iakttagen :) .

Det sägs att hunden är människans bästa vän.....kanske det....men nog är katter också människans bästa vänner.

torsdag 6 maj 2010

En trevlig dag...


På utflykt med lilla gumman...:)....vi åkte till Bollnäs och shoppade och åt lunch.
Tack lilla gumman....du är alltid så glad och rolig....tack för all positiv energi du ger.


Titta gärna in hos:
http://socialamedborgargardet.ning.com
http://resurs.ning.com
http://myter.tk
http://protestera.org
http://www.facebook.com/group.php?gid=44466366103#!/group.php?gid=44466366103&ref=ts
http://www.facebook.com/group.php?gid=44466366103#!/group.php?gid=102493966453686&ref=ts
http://http://www.facebook.com/group.php?gid=44466366103#!/group.php?gid=232446996272&ref=ts

ALLA är välkomna ;)
Sjukupproret


Vi i sjukupproret kommer att skapa en demonstration för att visa vårt uppror mot hur alliansen behandlar oss sjuka, men vårt syfte är också
att de RödGröna inte ska tro att de kan fortsätta i alliansens spår.
Under sommaren 2010 nu ska vi tillsammans med andra organisationer skapa en
demonstration där vi sjuka och friska tillsammans ska kämpa för en
rättvis och trygg sjukförsäkring för ALLA.
Kom med i den här gruppen och kom med idéer för hur vi bäst ska föra ut vår sak till allmänheten, regeringen och media mm.
Vi måste alla förstå att det gäller alla svenskar !
Så nu gäller det....sjuk som frisk....kom med !
Du behövs !



onsdag 5 maj 2010

ME/CFS stresskänslig.....


Då blev det sämre igen då.....:(
Fick svimningskänsla idag igen....och så domnade jag i vänster sida.....om jag ändå kunde förstå vad som utlöser det.

Är det stress ? Men jag var ju hemma bara och stod och lagade lite mat.....men kanske det är den inre stressen?


Jag vill inte ha det så här, jag vill vara frisk!

tisdag 4 maj 2010

Lyckades fånga Hacke på bild idag...


Inte lätt att få ett foto på Hacke Hackspett....så fort man riktar kameran mot han så sticker han....men idag så lyckades jag :).

Dagen har varit rätt ok idag....den vanliga tröttheten är ju alltid där men känt mig på bättre humör ändå.....
Jag måste lära mig att hushålla med kraften jag har och inte begära för mycket av mig själv.....och så måste jag sluta med att få dåligt samvete för allt jag inte gör.

Igår blev jag lite deppig eftersom hyllorna lutade när jag kom in på affären....har ju även problem med mina ögon p.g.a thyreotoxicosen och att jag har haft hål på näthinnan på höger öga för drygt ett år sedan....så nu är det en hinna på gula fläcken på höger öga och så gråstarr på vänster :(....vilket gör att min syn blivit markant mycket sämre.

Men idag är en ny dag och varje dag som jag inte känner mig helslut njuter jag.:)
Ska passa på och plantera några blomskott sen i säng tidigt.


måndag 3 maj 2010

Min lilla följeslagare....


Gozen följer mig som en hund......vi brukar ta en promenad i trädgården varje dag......ibland har han även följt med på min 10 minuters vända.
Men när vi kommer förbi där grannkatten bor....tar han en stor om väg i skogen.
Det gäller att respektera varandra :).

Annars är det en dålig dag idag, är extra trött och har problem med mina ögon.
Sov dåligt i natt.....vilket blir att jag måste ta det extra lugnt idag.
Blir till att sova på eftermiddagen....fast jag inte vill.
Men kroppen säger ifrån helt idag.....var till affären på förmiddagen....tur att jag hade min man med...blev knepig på ögonen...hyllorna var inte raka...de lutade lite och när jag skulle läsa när jag kom hem så gick texten i vågor.....inte kul :( .

Att livet skulle bli så här....det räknade jag inte med då på den tiden när jag hade arbetsmåga .
Om det ändå blev bättre.....nu blir det bara sämre.
Jag vill att det ska vända, jag vill bli frisk! Jag vill ha kraft i min kropp !

Skuggbudgeten...från de röd/gröna

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7061313.ab

http://di.se/Artiklar/2010/5/3/205906/Jobb-i-fokus-i-oppositionens-budget/

I sjukförsäkringen vill oppositionen införa ett nej till stupstock, höjt tak och rehabilitering i stället för utförsäkring.
Skatten för pensionärer ska sänkas, med halverade klyftor för normalpensionärer. Det blir också sänkt skatt för föräldralediga, sjuka, arbetslösa och förtidspensionärer.

Min tro är att ett samhälle med mindre klyftor är ett bättre och rättvisare samhälle.
Jobbcoacher ska bort och det kan väl ingen säga att det är fel för det har kostat mer än det smakar.
Jag hoppas verkligen att det blir regimskifte i höst för som vi har det nu kan vi inte ha det, det kommer att bli bara värre för alla som inte är höginkomsttagare och inte är friska.
Nä bort med bror duktig och resten av hans lekkompisar.


söndag 2 maj 2010

Als sjuk skulle ut i jobb.


http://svt.se/2.33919/1.1978648/svart_als-sjuk_skulle_ut_i_jobb

Alla kommer väl ihåg när vissa sjuka grupper som de med ALS och de svårt Cancer sjuka skulle
vara de som inte skulle ingå i Husmark-Pehrssons kö till återgång till arbete.
De skulle slippa gå över den av Husmark-Pehrsson fuskbyggda bro till innanförskap.
Men ännu en gång ser vi vad hennes ord står för.
Att sen ha en försäkringskasse handläggare i Lund som ska bedöma din rätt eller inte till sjukskrivning.
Är det vettigt ?
Vad är nästa steg i Husmark-Pehrssons fuskbygge ?
Ska vi få ansöka om att dö också ?

lördag 1 maj 2010

1 maj och ME/CFS


Egentligen skulle jag varit ute och demonstrerat.....ALLIANSENS BRÖD DE SJUKAS DÖD.
Men det är ett hushållande av kraftresurserna just nu.
Ibland känns det som om jag vill ge upp allt.
Varför ska jag och några till som förstått vad som är på gång i sverige kämpa i motvind, när andra inte vill se.
Varför ska vi kämpa för dom ?

Vi kan också ge igen när dialogen är att de som jobbar inte vill betala för sjukfuskarna.
Men vem ska hjälpa dom den dagen dom blir sjuk ?
Vi sjuka kämpar just nu för morgondagens sjuka !

Nu är det så att det är en solidarisk försäkring så det stämmer inte riktigt att de som jobbar betalar för den sjuke...för den sjuke har också arbetat och betalat in till försäkringen och övriga skatter.

Frågan är varför ska sverige så småningom stå utan sjukförsäkring ?

Bara de med pengar ska ha rätt att få hjälp och vård !

De mindre bemedlade får vackert vara utan hjälp, men vara med och dra strån till stacken.