söndag 1 maj 2011

Propagandaminister förr och nu...



Har varit lite lat idag....legat på soffan och läst....Hemrik Fexeus bok....När du gör som jag vill..en bok om påverkan.....
Citerar lite ur boken.....

En som verkligen förstod vilken kraft det ligger i repetition var Hitlers propagandaminister Joseph Goebbels. Hans kampanjer baserades på en enkel observation: Det som "massorna" ser som sanning är den information som de är mest bekanta med.
Den som de känner igen...Goebbels uttryckte det så här:

Massan är ofta mer primitiv än vi kan ana. Därför måste propaganda i grund och botten vara enkel och repetitiv. Att uppnå grundläggande resultat i påverkan av den allmänna opinionen, kommer i det långa loppet bara den lyckas med som kan reducera problem till sin allra enklaste form, och som sedan har modet att upprepa dem i evighet, i denna förenklade form , trots de intellektuellas protester.


Ringer det en klocka någonstans ??????


Goebbels tänk .....används flitigt även i våra dagar....en grymt duktig man med kluven tunga presenterade jag igår...han skulle nog kunna sälja in "hin håle" själv hos det svenska folket utan att blinka....om han ville.
Är denne mannen ett naturbarn eller en av Slingermans duktiga elever tro ?


Skillnaden mellan att sälja Fredrik Reinfeldt och pepsodent tandkräm är kanske mindre än vi tror!

2 kommentarer:

  1. Kan också rekommendera Alex Bullocks bok Hitler - en studie i tyranni. Mycket intressant och illustrativ och har ger en inblick i de psykologiska processerna hos en grupp runt en sån här kille. Kan förmodligen överföras till modern politik vare sig führern heter Reinfeldt eller Persson, mekanismerna är desamma.

    SvaraRadera
  2. Tandkrämen är nog trots allt enklare att saluföra, där är iallafall nyttan med produkten mer uppenbar.

    Jag säger som Stikkan Andersson: Folk i gemen är inte så dumma som man tror, dom är faktiskt dummare.

    SvaraRadera