måndag 28 januari 2013

Honungens nyttigheter ! Me lindrande ?


Honung är nyttigt ......den innehåller b.l.a något som heter inhibiner.
"Inhibiner kallas de ämnen i honung som hindrar bakterier och andra mikroorganismer att föröka sig. Enzymet glukosoxidas bildar förutom glukonsyra även väteperoxid, som är ett kraftigt desinfektionsmedel. Observera att detta enzym inaktiveras vid ca 50 grader. Tillsätt inte honung i hett vatten för då förstörs inhibinerna."

http://home.swipnet.se/bisidan/honung.htm

Lite mera nyttigheter :)

  • Människan bygger upp sina proteiner med 20 aminosyror. Av dessa finns 13 i honung, däribland fyra essentiella aminosyror som människokroppen inte själv kan tillverka, nämligen fenylalanin, threonin, lysin och valin.
  • För att skydda sitt energiförråd  tillsätter bina s.k.  inhibiner för att  hindra utveckling av bakterier och svampar. Denna effekt går förlorad om honungen uppvärms till över 40°C.
  • Vitaminerna C, B1, B2, B6 och H finns ofta i honung.
  • Av grundämnen förekommer kalium, natrium, kalcium, fosfor, svavel, klor och järn och magnesium.
 http://www.studera.com/nytto/bi/honung.htm

Här kommer lite mera intressant läsning :)

Honungs positiva effekter
Positiva effekter av honung för vår hälsa har bevisats nyligen med olika vetenskapliga studier.
I en nyligen publicerat studie av Chepulis och Starkey (2008) där man matade råttor med
honung och bordssocker så ökade de sockermatade råttornas kroppsfett med 20 % mer än de
honungsmatade råttorna. 

När dessa råttor placerades i en labyrint så uppträde de
honungsmatade råttorna lugnare. 

Dessutom förbättrades de honungsmatade råttornas minne,
de hade bättre blodsocker nivåer och utsattes för mindre oxidativ skada jämfört med de
sockermatade råttorna. 

De kunde också se att honung gynnar det goda kolesterolet. 
De visade att sackaros med dess höga GI ökade de fria radikaler som kan medföra hjärnskador. 
Honung däremot med dess låga GI och innehållet av antioxidanter neutraliserar dessa skadliga fria radikaler (Nicola Starkey, forskare från Wicato University, New Zeeland, vid konferensen i
USA). 


Honung är ett funktionellt livsmedel, helst obehandlad, enligt Stefan Bogdanov (forskare vid
Bee research center, Bern, Schweiz vid Sacramento konferensen, USA) pga. honungens låga
GI, olika mineralhalt, vitaminer och en perfekt sammansättning av kolhydrater. 

Honung fungerar också som prebiotika, dvs. ämnen som gynnar den goda mikrobiella floran i tarmen (Sanz et al., 2005). 
Man har sett i vetenskapliga studier att honung förbättrar tarmflorans
sammansättning med en ökning av koncentrationen av bifidobakterier och andra
mjölksyrabakterier (Shamala et al., 2000; www.honey.com/downloads/bifido.pdf).
Mjölksyrabakterier anses som hälsofrämjande medlemmar av tarmfloran, de används idag
som tillsatser i form av probiotika (goda bakterier som ger en positiv hälsoeffekt hos värden
efter intaget) i många livsmedel för att förbättra hälsan och välbefinnande hos människor.
Detta har även belägg från historien där man har använt honung mot så kallad turistdiarré
(Kirsten Traynor, Sacramento, USA) ett tillstånd som kan lindras av att man har en bra
tarmflora innehållande många mjölksyrabakterier (Colbère-Garapin et al., 2007).


Honung som återhämtning
Genom historien har honung tillsammans med mjölk använts som folkmedicin för att sova
bättre. 

Dessutom användes honung som energidryck för atleter redan vid de olympiska spelen
525 förre Kristus (Kirsten Traynor, författare och historiker, Sacramento, USA). 

Nutida studier visar att honung är perfekt för fysisk återhämtning när man sover eftersom kroppen behöver energi under natten. 
Fruktosen som finns i honung underlättar upptaget av blodsockret och återhämtning av glukos i levern förbättras. 
Glukos har högt GI pga. att upptaget från blodet till cellerna sker med osmos medan fruktos har lågt GI pga. att det behöver ett aktivt upptag till cellerna. 
Rapporter visar att om man tar 2-4 teskedar honung före sänggåendet så har man bra glykogennivåer i levern under nattens 8 timmars sömn vilket
medför att man inte har några stresshormoner i kroppen när man vaknar på morgonen (Mike
McInnis, skotsk farmacevt, Sacramento, USA).


http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/20/Rapport%20honung%20och%20halsa.pdf
......................................................................
Rena rama dundermedicinen verkar det som :).....kanske det vore värt att pröva med mera honung i kosten....i högre doser än vad jag äter det idag.
Men kära vänner....kom ihåg... det är skillnad på honung och honung.....ett gott råd är att köpa av en lokal biodlare och helst så nyslungad som möjligt....för då finns fler smakämnen kvar och
den är minst bearbetad. 
Tips...köp honungen nyslungad (alltså orörd) ...frys in burkarna och ta fram eftersom. 
Förkylningsdrink: En mugg ljummet vatten, 2 tsk honung, 2 tsk äppelcidervinäger.

 

2 kommentarer:

  1. Nyslungad. Definitivt.

    Du såg den här va ?

    https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2012/Februari/Honung-bryter-ner-mrsa-bakterier/

    SvaraRadera
  2. Inte just denna men har något minne av att jag hört det förut....:).
    Ja honung är bra till mycket :).

    SvaraRadera